Stavba "budúcnosť" na neošetrených základoch

Autor: Pavol Štulajter | 22.3.2011 o 7:37 | (upravené 1.4.2011 o 8:07) Karma článku: 5,72 | Prečítané:  725x

Tvorba hodnôt duševných i fyzických, začína u človeka jednoznačne v školskom veku. V období dospievania a "hladu" po vedomostiach - informáciách, akýchkoľvek skúsenostiach, poznaní, napätí i vzrušení, dosahovaní toho čo ich vzory... Najčastejšie ich preberá pozorovaním a napodobňovaním. Dychtivo, inokedy váhavo zapája "adolescent" do ponuky okolia svoju zvedavosť a vzápätí dáva na obdiv to, čo už dokáže - no niekedy fakt talent, častejšie šok...! Už po "nástupe" do základnej školy, podriaďuje svoje potreby platnej "regule" zariadenia. Niekto rád, iný nasilu. Prvé vážnejšie rozpory a rebelantstvá, determinované snahou byť chvíľu "braný" v skupine. Každý tým prechádza, s pomocou rodiny, či bez, záleží na okolnostiach...

 Jedno je isté, najväčší vplyv na kvalitu týchto hodnôt, ich šírku a trvácnosť, postup nadobúdania i reprodukcie, v celom ďalšom živote už hotového človeka - má popri predpokladoch jedinca, hlavne učiteľ ! On má tiež na svedomí silnú tvorbu a transformáciu charakteru, výdrže a mnohých ďalších atribútov zdatného človeka, využívaných potom v prejavoch podvedome.

 Učiteľ ! Slovo, ktoré by sa mala písať vždy s veľkým začiatočným a okrasným písmom! Výsostné práva patriace v dávnej minulosti tomuto stavu, v staroveku i stredoveku, u všetkých kultúr sveta, transformované aspoň do úcty v bývalom režime... V súčasnosti prehliadané, tlačené na okraj dôležitosti, ponížené na úroveň remesla bez zlatého dna...

 Verbálne vystúpenia potenátov, tiež "venovania" komunikačných prostriedkov, už iba neslano a mdlo upozorňujú, na dôležitosť vedomostí, morálnu zdatnosť pochádzajúcu zo správnej výchovy našich detí. Neúčinnosť týchto výkrikov potvrdzuje fakt, v akých podmienkach dnes pracujú, aké výhody plynú učiteľovi v porovnaní so zvyškom inteligencie, či strednej sociálnej vrstvy spoločnosti, v ktorej sa úzkostlivo, no neúčinne snažia udržať. Celá spoločnosť ignoruje tento stav a topí ho svojim prehliadaním. Hanba zostáva na kompetentných vo vláde a parlamente !

 Nik nepochybuje, že úroveň čohokoľvek a v školstve to platí generálne, je človek. Učiteľ rozhodne tvorí základ celého procesu pri formovaní osobnosti žiačika a navyše jasne naznačí cestu jeho budúcej sebarealizácie, nepriamo vývoja celej spoločnosti... Nuž, ako pevný základ štátotvornosti, toto povolanie dnes nevyzerá ! Kedysi sľubované príspevky na oblečenie, vallness pobyty k regenerácii psychiky, voľný prístup ku akejkoľvek kultúre u nás zdarma, no hlavne spravodlivé odmeňovanie za poslanie vykonávané pre generáciu budúcnosti. Nikdy neboli uvedené do reálu, pritom iba zadubenec nevidí, ako veľmi sú opodstatnené...

 Za ich zdieľanie osobných hodnôt a vedomostí so svojimi zverencami, nadhľadový postoj pri hodnotení schopností, kritiku so zmyslom pre cit, a aj mnohé iné, už dávno mal byť namiesto "Dňa učiteľov", stanovený "Mesiac učiteľov" a z vďaky za objektivitu a vzťah! voči horde originálov v triede, by som im udelil dôchodok v 55-tich...! Aj tak by svojim deťom zostali navždy k dispozícii, lebo u nich nie je každý z nich iba spomienka, ale súčasť života...

 Namiesto toho im spoločnosť, vo falošnej aktivite a ústretovosti, uštedruje rany pod pás, zasahovaním do procesu vzdelávania a výchovy častými zmenami osnov, nezmyselným zbieraním kreditov, zbytočnými školeniami v čase voľna... No a platmi na úrovni operátora linky pri ich nástupe do zamestnania a výške ako u operátora linky pri odchode do dôchodku... Zato nedostatočné vybavenie učebnými pomôckami, im čoraz častejšie nahrádza napádanie rodičmi nespratných žiakov, za ich tresty. Stupídny príklad pre neprispôsobivé deti, doteraz neriešený ! Dehonestácia na celej čiare ! 

 Základy nášho školstva potom vyzerajú, ako zničená učiteľka v dôchodkovom veku, so syndrómom vyhorenia, deptaná a unavená večným rozdávaním sa, kritikou nevhodného, s nekonečnými pokusmi o niečo lepšie, žobre v patričnom odeve o uznanie spoločnosťou a vládou... A osadenstvá škôl, málo reptajúce a neschopné postaviť sa za uznanie svojej výnimočnosti rebéliou, bez sily odborov... Odkiaľ sa stále berie tá gracióznosť, ochota a pokoj v správaní, úsmev na tvárach učiteľov ?!   

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Ľudia si môžu dovoliť dospieť neskôr, dvadsaťpäť rokov je nových osemnásť

Vedci naznačujú, že ľudia dnes dospievajú pomalšie.

Čo je nové na SME

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Kandidáti na župana budú odpovedať na vaše otázky

SMEnaživo: Príďte diskutovať s kandidátmi na bratislavského župana.


Už ste čítali?