Stavba "budúcnosť" na neošetrených základoch

Autor: Pavol Štulajter | 22.3.2011 o 7:37 | (upravené 1.4.2011 o 8:07) Karma článku: 5,72 | Prečítané:  718x

Tvorba hodnôt duševných i fyzických, začína u človeka jednoznačne v školskom veku. V období dospievania a "hladu" po vedomostiach - informáciách, akýchkoľvek skúsenostiach, poznaní, napätí i vzrušení, dosahovaní toho čo ich vzory... Najčastejšie ich preberá pozorovaním a napodobňovaním. Dychtivo, inokedy váhavo zapája "adolescent" do ponuky okolia svoju zvedavosť a vzápätí dáva na obdiv to, čo už dokáže - no niekedy fakt talent, častejšie šok...! Už po "nástupe" do základnej školy, podriaďuje svoje potreby platnej "regule" zariadenia. Niekto rád, iný nasilu. Prvé vážnejšie rozpory a rebelantstvá, determinované snahou byť chvíľu "braný" v skupine. Každý tým prechádza, s pomocou rodiny, či bez, záleží na okolnostiach...

 Jedno je isté, najväčší vplyv na kvalitu týchto hodnôt, ich šírku a trvácnosť, postup nadobúdania i reprodukcie, v celom ďalšom živote už hotového človeka - má popri predpokladoch jedinca, hlavne učiteľ ! On má tiež na svedomí silnú tvorbu a transformáciu charakteru, výdrže a mnohých ďalších atribútov zdatného človeka, využívaných potom v prejavoch podvedome.

 Učiteľ ! Slovo, ktoré by sa mala písať vždy s veľkým začiatočným a okrasným písmom! Výsostné práva patriace v dávnej minulosti tomuto stavu, v staroveku i stredoveku, u všetkých kultúr sveta, transformované aspoň do úcty v bývalom režime... V súčasnosti prehliadané, tlačené na okraj dôležitosti, ponížené na úroveň remesla bez zlatého dna...

 Verbálne vystúpenia potenátov, tiež "venovania" komunikačných prostriedkov, už iba neslano a mdlo upozorňujú, na dôležitosť vedomostí, morálnu zdatnosť pochádzajúcu zo správnej výchovy našich detí. Neúčinnosť týchto výkrikov potvrdzuje fakt, v akých podmienkach dnes pracujú, aké výhody plynú učiteľovi v porovnaní so zvyškom inteligencie, či strednej sociálnej vrstvy spoločnosti, v ktorej sa úzkostlivo, no neúčinne snažia udržať. Celá spoločnosť ignoruje tento stav a topí ho svojim prehliadaním. Hanba zostáva na kompetentných vo vláde a parlamente !

 Nik nepochybuje, že úroveň čohokoľvek a v školstve to platí generálne, je človek. Učiteľ rozhodne tvorí základ celého procesu pri formovaní osobnosti žiačika a navyše jasne naznačí cestu jeho budúcej sebarealizácie, nepriamo vývoja celej spoločnosti... Nuž, ako pevný základ štátotvornosti, toto povolanie dnes nevyzerá ! Kedysi sľubované príspevky na oblečenie, vallness pobyty k regenerácii psychiky, voľný prístup ku akejkoľvek kultúre u nás zdarma, no hlavne spravodlivé odmeňovanie za poslanie vykonávané pre generáciu budúcnosti. Nikdy neboli uvedené do reálu, pritom iba zadubenec nevidí, ako veľmi sú opodstatnené...

 Za ich zdieľanie osobných hodnôt a vedomostí so svojimi zverencami, nadhľadový postoj pri hodnotení schopností, kritiku so zmyslom pre cit, a aj mnohé iné, už dávno mal byť namiesto "Dňa učiteľov", stanovený "Mesiac učiteľov" a z vďaky za objektivitu a vzťah! voči horde originálov v triede, by som im udelil dôchodok v 55-tich...! Aj tak by svojim deťom zostali navždy k dispozícii, lebo u nich nie je každý z nich iba spomienka, ale súčasť života...

 Namiesto toho im spoločnosť, vo falošnej aktivite a ústretovosti, uštedruje rany pod pás, zasahovaním do procesu vzdelávania a výchovy častými zmenami osnov, nezmyselným zbieraním kreditov, zbytočnými školeniami v čase voľna... No a platmi na úrovni operátora linky pri ich nástupe do zamestnania a výške ako u operátora linky pri odchode do dôchodku... Zato nedostatočné vybavenie učebnými pomôckami, im čoraz častejšie nahrádza napádanie rodičmi nespratných žiakov, za ich tresty. Stupídny príklad pre neprispôsobivé deti, doteraz neriešený ! Dehonestácia na celej čiare ! 

 Základy nášho školstva potom vyzerajú, ako zničená učiteľka v dôchodkovom veku, so syndrómom vyhorenia, deptaná a unavená večným rozdávaním sa, kritikou nevhodného, s nekonečnými pokusmi o niečo lepšie, žobre v patričnom odeve o uznanie spoločnosťou a vládou... A osadenstvá škôl, málo reptajúce a neschopné postaviť sa za uznanie svojej výnimočnosti rebéliou, bez sily odborov... Odkiaľ sa stále berie tá gracióznosť, ochota a pokoj v správaní, úsmev na tvárach učiteľov ?!   

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?